Wet toekomst pensioenen
De minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, Carola Schouten, heeft op woensdag 30 maart het wetsvoorstel Wet toekomst pensioenen, de Wtp, naar de Tweede Kamer gestuurd. De twee hoofdcontracten hebben nu de volgende namen gekregen:
- de solidaire premieregeling, afgekort spr, voorheen ‘het nieuwe contract’
- de flexibele premieregeling, afgekort fpr, voorheen ‘de verbeterde premieregeling’
Het is de bedoeling om na de zomer de lagere wetgeving ofwel de concept AMvB’s aan te bieden aan de Tweede Kamer. Verder zijn de beoogde tijdslijnen ongewijzigd: de nieuwe regels gelden vanaf 1 januari 2023. Dan start de arbeidsvoorwaardelijke fase waarin vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers afspraken maken. Alle pensioenregelingen moeten dan vóór 1 januari 2027 zijn aangepast.
Hoe kunnen wij u helpen bij de implementatie van de Wet toekomst pensioenen
- Wij organiseren regelmatig workshops om met u de consequenties van het pensioenakkoord voor het beleggingsbeleid verder uit te diepen.
- Wij helpen pensioenfondsen bij het plannen van de noodzakelijke stappen die leiden tot een aangepast beleggingsbeleid
- Wij zijn marktleider op het gebied van Liability Driven Investments (LDI). Ook binnen het nieuwe beleid adviseren wij over de inrichting van de LDI-portfolio en dragen zorg voor de implementatie.
- Wij hebben een toonaangevende positie op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Beleggen. We adviseren onze klanten over de veranderende wet- en regelgeving en hoe deze succesvol, effectief integraal te implementeren in het beleggingsbeleid.
- Wij bieden passende beleggingsoplossingen, zowel liquide als illiquide.
Onze visie op beleggingsimplicaties en renteafdekking op weg naar en in het nieuwe stelsel
De specialisten uit ons ervaren fiduciaire team schrijven regelmatig artikelen die ingaan op de implicaties van het pensioenakkoord. Hieronder vindt u een overzicht van alle publicaties:
Wij verwachten dat pensioenfondsen in het nieuwe pensioenstelsel hun renteafdekking frequenter moeten bijsturen door de koppeling van de verwachte kasstromen aan het pensioenvermogen. Lees meer over de renteafdekking in onze nieuwste Marktvisie publicatie.
Wij verwachten dat in het nieuwe pensioenstelsel gemiddeld minder valutarisico wordt afgedekt en dat pensioenfondsen nadrukkelijker onderscheid zullen maken tussen het afdekken van valutarisico van nominale beleggingscategorieën en dat van reële beleggingscategorieën.
In het huidige pensioenstelsel zijn op meerdere niveaus vormen van dynamisch beleid waar te nemen. De gevolgen van het nieuwe pensioenstelsel op deze vormen van dynamisch beleid hebben wij in kaart gebracht en lichten wij in deze marktvisie toe. (januari 2024)
In deze Marktvisie onderzoeken wij de mate van renteafdekking die bereikt kan worden binnen de Solidaire Premieregeling en het effect dat de keuze voor het theoretisch beschermingsrendement dan wel het werkelijk beschermingsrendement hier op heeft.
Het beoogde nieuwe pensioenstelsel (Wtp) biedt pensioenfondsen aan de ene kant een schone lei voor de inrichting van het beleggingsbeleid.
Binnen de Wet toekomst pensioenen (Wtp) zal gewerkt worden met een aantal nieuwe soorten pensioenregelingen die de huidige pensioenregelingen gaan vervangen.
In het nieuwe pensioenstelsel is pensioenopbouw alleen nog mogelijk op basis van een Premieovereenkomst. In onze laatste notitie ‘De renteafdekking en het overrendement in de solidaire Premieregeling’, kijken we naar de implicaties en welk scenario interessant is voor verschillende leeftijdscohorten.
In het nieuwe pensioenstelsel is pensioenopbouw alleen nog mogelijk op basis van een Premieovereenkomst. In onze laatste notitie ‘De renteafdekking en het overrendement in de solidaire Premieregeling’, kijken we naar de implicaties en welk scenario interessant is voor verschillende leeftijdscohorten.
De overgang van pensioenaanspraken naar pensioenvermogen heeft ook grote gevolgen voor het administratieve proces. In deze notitie geven wij een schets van de rolverdeling tussen pensioen-en vermogensbeheeradministratie op hoofdlijnen en laten we zien hoe de informatiestromen kunnen gaan lopen voor wat betreft het administreren van pensioenvermogens van deelnemers. (mei 2022)
Het nieuwe pensioenstelsel staat bij elk pensioenfonds bovenaan de agenda. Hoewel niet alle details van het nieuwe stelsel uitgewerkt en vastgelegd zijn in de regelgeving, bereiden fondsen zich reeds volop voor op de veranderingen die het nieuwe stelsel met zich meebrengt. De transitieperiode in aanloop naar het nieuwe stelsel is één van de eerste uitdagingen waarmee pensioenfondsen te maken zullen krijgen. (juli 2022)
Het nieuwe Pensioenakkoord houdt pensioenfondsen volop bezig. In deze notitie zetten wij graag de belangrijkste processtappen die pensioenfondsen samen met de werkgever/sociale partners in de komende jaren moeten doorlopen op een rij. Ook geven wij de belangrijkste beslismomenten aan en welke bijdrage wij kunnen leveren. (april 2022)
In deze marktvisie bespreken wij eerst het beleggingsbeleid per leeftijdscohort en gaan dan nader in op het renteafdekkingsbeleid waarbij wij kijken naar argumenten vóór en tegen een hoge renteafdekking. Vervolgens werken wij de rentegevoeligheid van het NPC uit in een gestileerd voorbeeld. (juli 2021)
De periode totdat de nieuwe pensioen premieregeling ingaat wordt de transitieperiode genoemd en daarin moet het nodige gebeuren. De eerste stap voor pensioenfondsen is dat het bestuur al in het eerste kwartaal van 2022 een besluit moet nemen of het gedurende deze transitieperiode wel of niet gebruik gaat maken van het transitie-financieel toetsingskader (ftk). In deze notitie zetten wij op een rij wat daarbij komt kijken. (april 2021)
Op 16 december heeft het ministerie van SZW de consultatie gepubliceerd ter uitwerking van het Pensioenakkoord van juni 2019 tussen kabinet en sociale partners. De consultatieperiode eindigt op 12/2/21. In deze publicatie doen wij enkele observaties naar aanleiding van de consultatie, zonder een volledig beeld te willen schetsen. De focus ligt op het nieuwe stelsel (m.n. het nieuwe contract) en niet op de transitieperiode. Ook concentreren wij ons op het beleggingsperspectief en kijken wij niet naar het fiscale- of het juridische perspectief. (december 2020)
Uit onze analyse van de eerste contouren van het pensioenakkoord geanalyseerd kwam het instrument swaptions als één van de mogelijkheden naar voren, specifiek voor de overgangsperiode waarin het bestaande pensioenstelsel nog van kracht is maar het nieuwe stelsel al wel zijn schaduw vooruit kan werpen op de financiële markten. (december 2020)
Welke beleggingscategorieën worden aantrekkelijker door het pensioenakkoord en welke juist minder aantrekkelijk? In deze marktvisie laten wij dit kort zien aan de hand van vijf perspectieven die wij relevant achten: regulatoir risico versus marktrisico, liquiditeit, rendement, reëel karakter en absoluut return karakter van de categorieën. (december 2020)
Veel pensioenfondsen worstelen momenteel met de vraag in hoeverre zij in hun huidige beleggingsbeleid al moeten voorsorteren op het nieuwe pensioenakkoord. Daarbij gaat het er vooral om, of aanpassingen gewenst zijn ten aanzien van de implementatie van de renteafdekking wat betreft het (ultra) lange eind van de renteswapcurve (die momenteel invers is). Mogelijkheden hiertoe zijn onder andere kortere looptijden van gehanteerde instrumenten, meer obligaties versus swaps of swaptions. (september 2020)
In deze publicatie schetsen wij op hoofdlijnen de beleggingsimplicaties van het ‘nieuwe pensioencontract’. Wij doen dit aan de hand van zes onderwerpen: de indeling van de beleggingsportefeuille, het renterisico, het projectierendement, het risicoprofiel, de beleggingscategorieën en het valutarisico. (juli 2020)
Externe publicaties
Op woensdag 30 maart 2022 heeft Minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) het wetsvoorstel toekomst pensioenen naar de Tweede Kamer gestuurd.
Op 10 mei 2021 stuurde Wouter Koolmees (Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) een brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal met betrekking tot de toekomst pensioenstelsel waarin hij uitstel van de pensioenhervorming met maximaal 1 jaar meedeelt.
Op 16 december 2020 publiceerde de overheid deze consultatie ter uitwerking van het Pensioenakkoord van juni 2019 tussen kabinet en sociale partners
De hoofdlijnennotitie is opgesteld door de stuurgroep uitwerking pensioenakkoord. De stuurgroep bestond uit vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties, het kabinet en vijf adviserende leden. In de stuurgroep zijn de afspraken uit het pensioenakkoord met betrekking tot de hervorming van de tweede pijler nader uitgewerkt. De uitkomsten daarvan zijn opgenomen in de hoofdlijnennotitie. (22 juni 2020, de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Het CPB heeft op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de stuurgroep van de uitwerking van het Pensioenakkoord berekeningen uitgevoerd omtrent de effecten van andere pensioenregels. Dit document betreft een samenvatting van vier afzonderlijke CPB-rapporten. (19 juni 2020 – CPB)
Dit rapport beschrijft het nieuwe pensioencontract, ook wel aangeduid als Verkenningsvariant (VKV), en vergelijkt de pensioenuitkeringen hiervan met die van het vorig jaar ontwikkelde SER-contract en het bestaande FTK-contract. Het nieuwe contract administreert de pensioenopbouw in termen van vermogen, het SER-contract en het FTK-contract in termen van aanspraken. (19 juni 2020 Pensioenfederatie)