De groene toekomst van transport
Inzichten

De groene toekomst van transport

In één oogopslag

  • De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde emissies, maar dat aandeel kan teruggedrongen worden door technologische innovaties, leidswijzigingen en gedragsveranderingen.
  • Aangekondigd overheidsbeleid en internationale verdragen zetten druk op de ketel, waardoor veel bedrijven hebben toegezegd om in 2050 netto-nul uit te stoten.
  • Om die energietransitie ook financieel gezien tot een goed einde te brengen, moeten bedrijven ervoor zorgen dat hun producten aan de verwachtingen van hun klanten blijven voldoen en hun winstgevendheid op peil houden

De transportsector draait voor het merendeel op fossiele brandstoffen en is verantwoordelijk voor zowat 25% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG’s) (Figuur 1). Mensen en goederen verplaatsen blijft nu eenmaal nodig, daar ontkomen we niet aan. Gelukkig wordt er in een aantal toonaangevende economieën gewerkt aan de decarbonisatie van deze sector, door in te zetten op technologische innovatie, beleidswijzigingen en efficiëntieverhogingen.

Figuur 1: Wereldwijde CO2-uitstoot per sector, 2019-2022

Bron: CO2 Emissions in 2022, IEA, maart 2023. Opmerking: onder de noemer ‘transport’ rekenen we ook internationaal bunkertransport.

Regionale regelgeving

Heel wat overheden treffen maatregelen om de transitie van de transportsector naar klimaatneutraliteit te versnellen. Dat doen ze door de productie en het gebruik van voertuigen die broeikasgassen uitstoten te ontmoedigen of die van emissiearme voertuigen en brandstoffen juist te stimuleren. Het beleid ten aanzien van de transportsector kan ruwweg opgedeeld worden in vier categorieën: emissiehandelssystemen (ETS), uitstootnormen voor voertuigen, brandstofstandaarden en subsidies voor koolstofarme technologieën (Figuur 2).

Figuur 2: verschillende benaderingen van decarbonisatie

Innovatie te land, ter zee en in de lucht

> Luchtvaart

Luchtvaartmaatschappijen zijn bereid te betalen voor betere en zuinigere vliegtuigen – iedere nieuwe generatie vliegtuigen is tot 25% efficiënter dan de vorige1. Zo kunnen grote vliegtuigen dankzij vermogens- en efficiëntiewinsten nu intercontinentale vluchten afleggen met slechts twee in plaats van de vroegere vier motoren. Dat bespaart brandstof en drukt de onderhoudskosten, die zwaar doorwegen in het kostenplaatje van een luchtvaartmaatschappij. Duurzame luchtvaartbrandstof zal in de toekomst een belangrijke rol spelen om de sector koolstofarm te maken, maar er moeten nog heel wat obstakels overwonnen worden om de hoge kostprijs te drukken en de productie op te schalen2.

 

Er worden ook nieuwe vliegtuigtechnologieën getest. Airbus wil tegen 2035 het eerste commerciële vliegtuig op waterstof op de markt brengen. Dat zou alleen water uitstoten en kan – als de waterstof duurzaam geproduceerd wordt – een cruciale schakel worden. Voor het zover is, is er echter nog heel wat werk aan winkel qua technologie en infrastructuur. Elektrische vliegtuigen zijn wellicht niet haalbaar voor de commerciële luchtvaart gezien de enorme massa van de accu die nodig zou zijn om de vereiste stuwkracht te genereren, maar misschien wel voor kleinere toestellen.

Er zijn ook operationele efficiëntiewinsten te boeken, zoals logischere vliegroutes uitdokteren, kunstmatige intelligentie gebruiken om de verzadiging van luchthavens aan te pakken en ervoor zorgen dat piloten hun hoogte en snelheid afstemmen op optimale brandstofefficiëntie (Figuur 3).

Figuur 3: het decarbonisatietraject van de luchtvaart

Bron: Decarbonisation, Towards low-carbon air travel for future generations, Airbus, 2023.

> Spoorvervoer

De trein stoot per passagierskilometer 14 g CO2-equivalenten uit, tegen 166 g voor de auto en 261 g voor het vliegtuig3. De EU heeft zich tot doel gesteld het aandeel van het spoor in het vrachtvervoer tegen 2030 op te trekken van 18% naar 30%4. Daarvoor is het belangrijk dat er voldoende wordt geïnvesteerd in spoorweginfrastructuur en de belastingdruk op wegvervoer hoog blijft.

 

De efficiëntie moet omhoog, met langere treinen voor een groter laadvermogen en geoptimaliseerd energieverbruik. De elektrificatie van spoorlijnen is cruciaal, maar verloopt niet overal even snel. Regio’s waar de afstanden heel groot zijn en de infrastructuur te wensen overlaat, blijven achter (slechts 1% van het Noord- Amerikaanse spoornet is geëlektrificeerd). Er kunnen ook alternatieve energiebronnen worden uitgeprobeerd, zoals accu’s, biobrandstoffen en waterstof. Alstom, een Europese treinbouwer, experimenteert in verschillende regio’s met brandstofcellen en waterstoftreinen. Het eerste proefproject van het bedrijf met een trein op waterstof in Noord‑Amerika, leverde in 2023 in 2,5 maanden tijd een besparing op van 22 ton CO2-uitstoot in vergelijking met de dieseltreinen die normaliter over de niet-geëlektrificeerde lijnen op de route reden5. Betere infrastructuur voor de productie en distributie van waterstof kan de introductie van deze technologie verder stimuleren. De Amerikaanse fabrikant Wabtec pioniert met hybride en door accu’s aangedreven locomotieven, hoofdzakelijk voor rangeerwerk en kortere trajecten.

> Bussen, auto’s en vrachtwagens

Fabrikanten van wegvoertuigen richten zich op de omschakeling van klassieke verbrandingsmotoren naar accu’s en waterstofbrand-stofcellen. Welke benadering de beste is, varieert naargelang de omstandigheden. Zo worden bussen gebruikt in stadscentra, waar veel oplaadmogelijkheden zijn. Aangezien zij bovendien vaste routes volgen en de luchtkwaliteit in steden dringend verbeterd moet worden, verloopt de transitie naar elektrische mobiliteit in deze markt relatief snel. Onder invloed van strenge regelgeving worden er in Europa sinds kort meer elektrische stadsbussen verkocht dan dieselmodellen.

 

Elektrische auto’s op accu worden naar verwachting het dominante type personenauto en waren in 2022 al goed voor 29% van alle nieuw ingeschreven auto’s in China6 en 22% in Europa7. Een belangrijke rem op die groei is tot nu toe de ontwikkeling van voldoende laadinfrastructuur om de bezorgdheid over het rijbereik weg te nemen. Ook de prijszetting krijgt aandacht – de Amerikaanse autobouwer Tesla zette het mes in de prijzen om meer klanten te overtuigen. Naarmate de productie van dit type auto’s toeneemt, kunnen de fabrikanten wellicht efficiëntiewinsten boeken in de fabricage en de aankoop van grondstoffen. Chinese spelers hebben die strategie met grote doeltreffendheid toegepast en blijven daardoor een belangrijke bedreiging voor de gevestigde merken in een markt waarin de aankoopbeslissingen van klanten gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Voertuigen op waterstofbrandstofcellen zullen eveneens een rol spelen in de automarkt, maar kampen momenteel nog met hoge aankoop- en gebruikskosten en een gebrek aan tankinfrastructuur, waardoor ze moeilijk aan de man te brengen zijn.

 

In de vrachtwagenmarkt zijn de totale eigendomskosten (total cost of ownership – TCO) de doorslaggevende factor. Globaal genomen bestaan die voor zowat een derde uit de aankoopprijs, voor zowat een derde uit brandstofkosten en voor een gelijk deel uit tol- en onderhoudskosten. De totale eigendomskosten van verbrandingsmotoren zijn nog altijd lager dan die van voertuigen op batterijen of waterstof, maar bedrijven kopen toch emissievrije voertuigen om hun klimaatdoelen te halen en de prognose is dat voor ritten van minder dan 750 km per dag in de meeste rechtsgebieden de totale eigendomskosten tegen 2030 gelijk zullen zijn8.

 

Emissievrije vrachtwagens maken circa 3% van de verkoop uit9, maar de grote spelers hebben ambitieuze doelen vastgelegd. Volvo Trucks wil tegen 2030 ongeveer 50% emissievrije vrachtwagens bouwen. In Europa zijn elektrische voertuigen op accu’s voor de meeste toepassingen geschikt. Hun standaardbereik van ongeveer 300 kilometer volstaat voor de meeste ritten.

 

De omschakeling naar elektrische voertuigen kan ook tot de opkomst van zelfrijdende voertuigen leiden, wat de totale eigendomskosten van vrachtwagens mogelijk nog verder kan drukken door de personeelskosten te verminderen.

 

Langere ritten van meer dan 1.000 kilometer worden wellicht iets voor vrachtwagens op waterstof, aangezien het benodigde accuvolume elektrische vrachtwagens op accu’s daarvoor uitsluit (Figuur 4). De aandrijving kan dan ofwel met een verbrandingsmotor op waterstof gebeuren, ofwel met waterstofbrandstofcellen. Voertuigen met waterstofbrandstofcellen komen in de tweede helft van dit decennium op de markt. Op de Amerikaanse markt, waar de ritten langer zijn en er een gebrek is aan infrastructuur in afgelegen of landelijke gebieden, wordt waterstof waarschijnlijk de dominante technologie voor vrachtwagens. De verwachting is echter dat zij qua totale eigendomskosten op zijn vroegst halverwege de jaren 2030 even goed zullen scoren als elektrische voertuigen op accu’s en verbrandingsmotoren10.

Figuur 4: de visie van Volvo Trucks op accu's versus waterstof voor emissievrije voertuigen

Bron: Volvo Trucks, 2023.

> Scheepvaart

Drie soorten schepen zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de BKG-emissies van de scheepvaart: containerschepen, bulkschepen en olietankers. Gezien hun lange levensduur van 25 tot 30 jaar zijn modernisering en een beter beheer van de bestaande vloot cruciaal om de uitstoot terug te dringen. Grote rederijen hebben vorderingen gemaakt door hun schepen uit te rusten met systemen om uitlaatgassen te reinigen, walstroom te gebruiken (waarbij zij elektriciteit afnemen aan land wanneer zij in de haven zijn aangemeerd) en de vorm van boegen en schroeven te verbeteren.

 

Ook langzamer varen, goed onderhoud van de scheepsromp en efficiënte vaartplanning verminderen de totale uitstoot. Die maatregelen toepassen in de hele wereldwijde scheepsvloot kan 25% tot 30% CO2-besparing opleveren11 en is de belangrijkste piste voor de sector om de decarbonisatiedoelen voor 2030 van de Internationale Maritieme Organisatie te halen12. Op middellange termijn zal de grootste impact echter komen van de technologische ontwikkelingen rondom alternatieve brandstoffen en motoren, waarbij de nadruk vooral ligt op ammoniak, waterstof en methanol.

 

Met name methanol en ammoniak zullen naar verwachting heel concurrerend geprijsd zijn en eenvoudig op te slaan en te vervoeren zijn. Maersk, een Europese rederij en logistieke speler, heeft vorig jaar het eerste door groene methanol aangedreven schip in gebruik genomen op een vaart van Zuid-Korea naar Denemarken. Om zijn doelstelling te halen om in 2040 klimaatneutraal te zijn, wil het bedrijf tegen 2030 minstens 25% van alle zeevracht verschepen met groene brandstoffen. De motoren van nieuwe schepen zullen op twee soorten brandstof moeten kunnen draaien om klaar te zijn voor de dag waarop groene brandstof op voldoende grote schaal beschikbaar zal zijn. Voor de introductie van emissievrije brandstof voor schepen zal ook infrastructuur ontwikkeld moeten worden, en daarvoor wordt binnen de sector samengewerkt.

Conclusie

De maatschappij staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen in zowel technologie als gedrag in de transportsector om de energietransitie waar te maken en de koolstofuitstoot te verminderen. Bedrijven zullen hun productaanbod blijven vernieuwen onder impuls van nieuwe regelgeving en de ontwikkeling van geschikte infrastructuur.

10 juli 2024
Joe Horrocks-Taylor
Joe Horrocks-Taylor
Senior Associate, Analyst, Responsible Investment
Ebele Conroy
Ebele Conroy
Investment Analyst, Global Research
Share article
Share on linkedin
Share on email
Belangrijkste onderwerpen
Gerelateerde onderwerpen
Listen on Stitcher badge
Share article
Share on linkedin
Share on email
Belangrijkste onderwerpen
Gerelateerde onderwerpen

PDF

De groene toekomst van transport

1 Net zero 2050: new aircraft, International Air Transport Association, december 2023.
2Jet zero – hoe beleggers zich op grote hoogten kunnen laten brengen door de decarbonisatiekoers in de luchtvaart, Columbia Threadneedle Investments, Joe Horrocks-Taylor, 18 augustus 2022.
3 CO2 Emissions Statistics “Special Report: Global Warming of 1.5C”, IEA, IPCC 2018.
4 Getting Rail Freight on the Right Track, Spoorwegbureau van de Europese Unie, 29 maart 2023.
5 Alstom concludes the successful demonstration of the first commercial service hydrogen-powered train in North America, Alstom, 10 oktober 2023.
6 Global EV market grew 55% in 2022 with 59% of EVs sold in Mainland China, Canalys, 15 maart 2023.
7 New registrations of electric vehicles in Europe, Europees Milieuagentschap, 24 oktober 2023.
8 Total Cost Of Ownership Of Alternative Powertrain Technologies For Class 8 Long-Haul Trucks In The United States, ICCT, april 2023.
9 ROADMAP TO 2030: Enabling a Global Transition to Zero Emission Vehicles, Zev Transition Council, juli 2023.
10 Total Cost Of Ownership Of Alternative Powertrain Technologies For Class 8 Long-Haul Trucks In The United States, ICCT, april 2023.
11 Getting to Zero Coalition, Global Maritime Forum.
12 Kalme wateren of alle hens aan dek: wat betekent de nieuwe doelstelling van klimaatneutraliteit in de scheepvaart voor beleggers?, Columbia Threadneedle Investments, Joe Horrocks-Taylor, 4 augustus 2023.

Belangrijke informatie

Alleen voor professionele cliënten en/of equivalente types investeerders in uw rechtsgebied (niet te gebruiken voor, of te overhandigen aan particuliere investeerders). Dit is een marketingdocument. De vermelding van aandelen moet niet worden opgevat als een investeringsaanbeveling.

 

Dit document is uitsluitend ter informatie bedoeld en kan in geen geval worden beschouwd als leidraad of investeringsadvies. Het vormt geen aanbod of uitnodiging tot een opdracht om effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen, noch om investeringsadvies of investeringsdiensten te verstrekken. Investeren brengt risico’s met zich mee, onder meer het risico uw inleg te verliezen. Uw vermogen loopt risico. Het marktrisico kan consequenties hebben voor een specifiek bedrijf, sector van de economie, branche of voor de markt als geheel. De waarde van investeringen is niet gegarandeerd. Het is dan ook mogelijk dat investeerders het bedrag dat zij hebben belegd niet terugkrijgen. Investeren op de internationale markten gaat gepaard met bepaalde risico’s en een zekere volatiliteit als gevolg van politieke of economische ontwikkelingen, schommelingen in de wisselkoersen en afwijkende financiële en boekhoudkundige normen. De effecten die in dit document aan bod komen, worden uitsluitend ter illustratie opgevoerd, zijn onderhevig aan verandering en mogen niet opgevat worden als een aanbeveling om te kopen of te verkopen. Er wordt geen uitspraak gedaan over de eventuele winstgevendheid van die effecten. De genoemde standpunten komen overeen met de visie op de vermelde datum, kunnen veranderen als de situatie op de markt of elders verandert en wijken mogelijk af van de standpunten van andere aan Columbia Threadneedle Investments (Columbia Threadneedle) gelieerde of verwante bedrijven of medewerkers. De daadwerkelijke portefeuilles of investeringsbeslissingen van Columbia Threadneedle en gelieerde ondernemingen, zowel voor eigen rekening als namens cliënten, zijn niet per se in overeenstemming met de standpunten uit dit document. Deze informatie is niet bedoeld als investeringsadvies en houdt geen rekening met de individuele situatie van iedere investeerder. Bij investeringsbeslissingen zijn de individuele financiële behoeften en doelstellingen, de investeringshorizon en de risicotolerantie van investeerders altijd van doorslaggevend belang. De vermelde activaklassen zijn mogelijk niet geschikt voor iedere investeerder. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst en ook prognoses mogen niet als garanties worden beschouwd. Informatie en inzichten van derden zijn afkomstig van betrouwbaar geachte externe bronnen, maar de juistheid en volledigheid ervan kunnen niet worden gegarandeerd. De informatie in dit document is niet gecontroleerd door een toezichthouder.

 

In Australië: Uitgegeven door Threadneedle Investments Singapore (Pte.) Limited [“TIS”], ARBN 600 027 414. Met betrekking tot de financiële diensten die het verleent, is TIS vrijgesteld van de vereiste te beschikken over een Australische vergunning voor financiële dienstverlening uit hoofde van de Corporations Act en valt het bedrijf onder Class Order 03/1102 inzake marketing en financiële diensten aan Australische “wholesaleklanten” zoals gedefinieerd in Sectie 761G van de Corporations Act 2001. TIS staat in Singapore onder toezicht van de Monetary Authority of Singapore (registratienummer 201101559W) conform de Securities and Futures Act (Chapter 289), die afwijkt van de Australische wetgeving.

 

In Singapore: Uitgegeven door Threadneedle Investments Singapore (Pte.) Limited, 3 Killiney Road, #07-07, Winsland House 1, Singapore 239519, dat in Singapore onder toezicht staat van de Monetary Authority of Singapore conform de Securities and Futures Act (Chapter 289). Ingeschreven onder nummer: 201101559W. Deze advertentie is niet beoordeeld door de Monetary Authority of Singapore.

 

In Hongkong: Uitgegeven door Threadneedle Portfolio Services Hong Kong Limited 天利投資管理香港有限公司. Unit 3004, Two Exchange Square, 8 Connaught Place, Hongkong, waaraan de Securities and Futures Commission (de “SFC”) vergunning heeft verleend voor het uitvoeren van gereglementeerde activiteiten van het Type 1 (CE:AQA779). In Hongkong geregistreerd onder de Companies Ordinance (Chapter 622), nr. 1173058.

 

In Japan: Uitgegeven door Columbia Threadneedle Investments Japan Co., Ltd. Financial Instruments Business Operator, de directeur-generaal van het Kanto Local Finance Bureau (FIBO) nr. 3281, en een lid van de Japan Investment Advisers Association en de Type II Financial Instruments Firms Association.

 

In het VK: Uitgegeven door Threadneedle Asset Management Limited. Ingeschreven in Engeland en Wales onder nummer 573204, Cannon Place, 78 Cannon Street, Londen, EC4N 6AG, Verenigd Koninkrijk. In het VK is ons vergunning verleend en staan wij onder toezicht van de Financial Conduct Authority.

 

In de EER: Uitgegeven door Threadneedle Management Luxembourg S.A. Ingeschreven in het Registre de Commerce et des Sociétés (Luxemburg) onder nummer B 110242, 44, rue de la Vallée, 2661 Luxemburg, Groothertogdom Luxemburg.

 

In Zwitserland: Gepubliceerd door Threadneedle Portfolio Services AG, statutair gezeteld te Claridenstrasse 41, 8002 Zürich, Zwitserland.

 

In het Midden-Oosten: Dit document wordt verspreid door Columbia Threadneedle Investments (ME) Limited, dat onder toezicht staat van de Dubai Financial Services Authority (DFSA). Voor distributeurs: Dit document is bedoeld om distributeurs informatie te verstrekken over producten en diensten van de Groep en mag niet verder worden verspreid. Voor institutionele cliënten: De informatie in dit document is niet bedoeld als financieel advies en is uitsluitend bestemd voor personen met voldoende kennis van beleggen die voldoen aan de criteria van de toezichthouder om te kunnen worden beschouwd als een Professional Client of als Market Counterparties. Andere personen mogen zich er niet op baseren.

Gerelateerde inzichten

5 juli 2024

Sally Springer

Senior Thematic Research Analyst, Global Research

Vraagstuk vaardigheden: een groene arbeidsmarkt voor netto-nul

Terwijl we op weg zijn naar netto-nul, groeit het aantal mensen met vaardigheden die nodig zijn zijn voor het transformeren van de economie langzamer dan de vacatures die deze vaardigheden vereisen. Wat kan dit betekenen voor de veschillende sectoren die cruciaal zijn voor de transitie?
Leestijd - 2 min
4 juli 2024

Joe Horrocks-Taylor

Senior Associate, Analyst, Responsible Investment

ESG Viewpoint: Nature Positive commitments: separating the green from greenwash

We outline six attributes of a good Nature Positive commitment and assess how a range of companies are stacking up.
Read time - 5 min
19 juni 2024

Sally Springer

Senior Thematic Research Analyst, Global Research

Human capital – supply: the impact of demographic transition on investments

Working populations are in decline, with the demographic dividend that has supported economic growth in many developed markets under threat. This will have a direct impact on the firms in which we invest.
Read time - 8 min
15 juli 2024

Steven Bell

Chief Economist, EMEA

Where to next for UK Interest rates?

Market odds for the Bank of England to cut rates in August are better than 50:50. We are less optimistic.
Watch time - 4 min
11 juli 2024

Steven Bell

Chief Economist, EMEA

Life under Labour: what is the macro background for the new Government, their likely budget plans and the impact on the economy?

After inheriting a dire fiscal position how will Labour deliver economic growth? We take a closer look at their options and plans.
Read time - 4 min
9 juli 2024

Laura Reardon

Client Portfolio Manager, Emerging Market Debt

Dispelling the myths around emerging market debt

Emerging markets today bear little resemblance to those rocked by financial crises in the 1980s and 1990s, with the asset class diversified across geography, investment grade, high yield, sovereigns and corporates
Read time - 3 min
true
true

Belangrijke informatie

Alleen voor professionele cliënten en/of equivalente types investeerders in uw rechtsgebied (niet te gebruiken voor, of te overhandigen aan particuliere investeerders). Dit is een marketingdocument. De vermelding van aandelen moet niet worden opgevat als een investeringsaanbeveling.

 

Dit document is uitsluitend ter informatie bedoeld en kan in geen geval worden beschouwd als leidraad of investeringsadvies. Het vormt geen aanbod of uitnodiging tot een opdracht om effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen, noch om investeringsadvies of investeringsdiensten te verstrekken. Investeren brengt risico’s met zich mee, onder meer het risico uw inleg te verliezen. Uw vermogen loopt risico. Het marktrisico kan consequenties hebben voor een specifiek bedrijf, sector van de economie, branche of voor de markt als geheel. De waarde van investeringen is niet gegarandeerd. Het is dan ook mogelijk dat investeerders het bedrag dat zij hebben belegd niet terugkrijgen. Investeren op de internationale markten gaat gepaard met bepaalde risico’s en een zekere volatiliteit als gevolg van politieke of economische ontwikkelingen, schommelingen in de wisselkoersen en afwijkende financiële en boekhoudkundige normen. De effecten die in dit document aan bod komen, worden uitsluitend ter illustratie opgevoerd, zijn onderhevig aan verandering en mogen niet opgevat worden als een aanbeveling om te kopen of te verkopen. Er wordt geen uitspraak gedaan over de eventuele winstgevendheid van die effecten. De genoemde standpunten komen overeen met de visie op de vermelde datum, kunnen veranderen als de situatie op de markt of elders verandert en wijken mogelijk af van de standpunten van andere aan Columbia Threadneedle Investments (Columbia Threadneedle) gelieerde of verwante bedrijven of medewerkers. De daadwerkelijke portefeuilles of investeringsbeslissingen van Columbia Threadneedle en gelieerde ondernemingen, zowel voor eigen rekening als namens cliënten, zijn niet per se in overeenstemming met de standpunten uit dit document. Deze informatie is niet bedoeld als investeringsadvies en houdt geen rekening met de individuele situatie van iedere investeerder. Bij investeringsbeslissingen zijn de individuele financiële behoeften en doelstellingen, de investeringshorizon en de risicotolerantie van investeerders altijd van doorslaggevend belang. De vermelde activaklassen zijn mogelijk niet geschikt voor iedere investeerder. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst en ook prognoses mogen niet als garanties worden beschouwd. Informatie en inzichten van derden zijn afkomstig van betrouwbaar geachte externe bronnen, maar de juistheid en volledigheid ervan kunnen niet worden gegarandeerd. De informatie in dit document is niet gecontroleerd door een toezichthouder.

 

In Australië: Uitgegeven door Threadneedle Investments Singapore (Pte.) Limited [“TIS”], ARBN 600 027 414. Met betrekking tot de financiële diensten die het verleent, is TIS vrijgesteld van de vereiste te beschikken over een Australische vergunning voor financiële dienstverlening uit hoofde van de Corporations Act en valt het bedrijf onder Class Order 03/1102 inzake marketing en financiële diensten aan Australische “wholesaleklanten” zoals gedefinieerd in Sectie 761G van de Corporations Act 2001. TIS staat in Singapore onder toezicht van de Monetary Authority of Singapore (registratienummer 201101559W) conform de Securities and Futures Act (Chapter 289), die afwijkt van de Australische wetgeving.

 

In Singapore: Uitgegeven door Threadneedle Investments Singapore (Pte.) Limited, 3 Killiney Road, #07-07, Winsland House 1, Singapore 239519, dat in Singapore onder toezicht staat van de Monetary Authority of Singapore conform de Securities and Futures Act (Chapter 289). Ingeschreven onder nummer: 201101559W. Deze advertentie is niet beoordeeld door de Monetary Authority of Singapore.

 

In Hongkong: Uitgegeven door Threadneedle Portfolio Services Hong Kong Limited 天利投資管理香港有限公司. Unit 3004, Two Exchange Square, 8 Connaught Place, Hongkong, waaraan de Securities and Futures Commission (de “SFC”) vergunning heeft verleend voor het uitvoeren van gereglementeerde activiteiten van het Type 1 (CE:AQA779). In Hongkong geregistreerd onder de Companies Ordinance (Chapter 622), nr. 1173058.

 

In Japan: Uitgegeven door Columbia Threadneedle Investments Japan Co., Ltd. Financial Instruments Business Operator, de directeur-generaal van het Kanto Local Finance Bureau (FIBO) nr. 3281, en een lid van de Japan Investment Advisers Association en de Type II Financial Instruments Firms Association.

 

In het VK: Uitgegeven door Threadneedle Asset Management Limited. Ingeschreven in Engeland en Wales onder nummer 573204, Cannon Place, 78 Cannon Street, Londen, EC4N 6AG, Verenigd Koninkrijk. In het VK is ons vergunning verleend en staan wij onder toezicht van de Financial Conduct Authority.

 

In de EER: Uitgegeven door Threadneedle Management Luxembourg S.A. Ingeschreven in het Registre de Commerce et des Sociétés (Luxemburg) onder nummer B 110242, 44, rue de la Vallée, 2661 Luxemburg, Groothertogdom Luxemburg.

 

In Zwitserland: Gepubliceerd door Threadneedle Portfolio Services AG, statutair gezeteld te Claridenstrasse 41, 8002 Zürich, Zwitserland.

 

In het Midden-Oosten: Dit document wordt verspreid door Columbia Threadneedle Investments (ME) Limited, dat onder toezicht staat van de Dubai Financial Services Authority (DFSA). Voor distributeurs: Dit document is bedoeld om distributeurs informatie te verstrekken over producten en diensten van de Groep en mag niet verder worden verspreid. Voor institutionele cliënten: De informatie in dit document is niet bedoeld als financieel advies en is uitsluitend bestemd voor personen met voldoende kennis van beleggen die voldoen aan de criteria van de toezichthouder om te kunnen worden beschouwd als een Professional Client of als Market Counterparties. Andere personen mogen zich er niet op baseren.

Misschien vindt u dit ook interessant

Over ons

Miljoenen mensen over de hele wereld laten het beheer van hun geld aan Columbia Threadneedle Investments over. We beheren de beleggingen van particuliere beleggers, financieel adviseurs, vermogensbeheerders, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen en andere instellingen.

Fondskoersen en vergoedingen

Columbia Threadneedle Investments heeft een uitgebreid aanbod aan beleggingsfondsen, passend bij uiteenlopende doelstellingen.

Beleggingsbenadering

Uw succes staat bij Columbia Threadneedle hoog in het vaandel. De spil van onze ambitie om consequent successen te boeken voor onze cliënten is onze opvallend unieke beleggingsbenadering, waarbij vier beloften centraal staan.

Bevestig nog een paar gegevens over uzelf om toegang te krijgen tot uw voorkeurencentrum

*Verplichte velden

Er is iets mis gegaan, probeer het alstublieft nogmaals

Dank je. U kunt nu naar uw voorkeurencentrum gaan om te kiezen welke inzichten u per e-mail wilt ontvangen.

Ga naar uw voorkeurencentrum om te bekijken en bij te werken welke inzichten u van ons per e-mail ontvangt.